Rabu, 22 Julai 2009

Tips Kesihatan yang berguna..

DRINK WATER ON EMPTY STOMACH

It is popular in Japan today to drink water immediately after waking
up every morning. Furthermore, scientific tests have proven its value.
We publish below a description of use of water for our readers. For
old and serious diseases as well as modern illnesses the water
treatment had been found successful by a Japanese medical society as a
100% cure for the following diseases:

Headache, body ache, heart system, arthritis, fast heart beat,
epilepsy, excess fatness, bronchitis asthma, TB, meningitis, kidney
and urine diseases, vomiting, gastritis, diarrhea, piles, diabetes,
constipation, all eye diseases, womb, cancer and menstrual disorders,
ear nose and throat diseases.

METHOD OF TREATMENT

1. As you wake up in the morning before brushing teeth, drink 4 x
160ml glasses of water .....interesting

2. Brush and clean the mouth but do not eat or drink anything for 45 minutes

3. After 45 minutes you may eat and drink as normal.

4. After 15 minutes of breakfast, lunch and dinner do not eat or drink
anything for 2 hours

5. Those who are old or sick and are unable to drink 4 glasses of
water at the beginning may commence by taking little water and
gradually increase it to 4 glasses per day.

6. The above method of treatment will cure diseases of the sick and
others can enjoy a healthy life.

The following list gives the number of days of treatment required to
cure/control/reduce main diseases:

1. High Blood Pressure - 30 days

2. Gastric - 10 days

3. Diabetes - 30 days

4. Constipation - 10 days

5. Cancer - 180 days

6. TB - 90 days

7. Arthritis patients should follow the above treatment only for 3
days in the 1st week, and from 2nd week onwards - daily.

This treatment method has no side effects, however at the commencement
of treatment you may have to urinate a few times.

It is better if we continue this and make this procedure as a routine
work in our life.

Drink Water and Stay healthy and Active.

A serious note about heart attacks: Women should know that not every
heart attack symptom is going to be the left arm hurting.
Be aware of intense pain in the jaw line.

You may never have the first chest pain during the course of a heart attack.

Nausea and intense sweating are also common symptoms.

60% of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up.

Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and
be aware. The more we know, the better chance we could survive...

A cardiologist says if everyone who gets this info sends it to
everyone they know, you can be sure that we'll save at least one life.

p/s : Kita perlu berusaha utk sihatkan anggota badan kita...nanti mudah nk wat ibadat..

SubhanaAllah..


SubhanaAllah..tu la ucapan hok mula2 skali bila dpt tgk kawasan yang diberi nama Minack's Theatre..kalau nk ikut apa yg dier tulis kt papan info dier..tmpt ni dibina oleh seorg pompuan umur xtau brp..tp dlm gmbor kt papan info tu nmpok tua je..xsempt nk bergmbar ngn dier sbb dier dh xde..gmbor dier pun xsempat nk amik..ditmbah lg dalam papan keinfoan tu..tmpt ni sbnrnya xsiap lg cam yg empunyer planner tu nk wat..tp kerajaan atau dlm bhs omputihnyerr goverment xcukup buject utk wat cam dier nk wat..dier nk wat menara cam menara petronas kot kt tebing tu..sbb tu xcukup buject..ntah la apa planning dier..kalau nk tau lbh lanjut apa yg dier plan..gi la ty dier..kalau dier leh jawab lg..utk seme peminat2 laut..dan peminat2 tebing laut..enjoy it..




















Memasak..

Memasak..seme orang pndai masak..tp xseme org nak memasak..
Dulu memasak pakai dapur kayu..kena susun2 dulu kayu..pastu amik getah tiub ke..slipar ke..nk wat nyala api..kena tiup slow2..bg kayu2 tu jadi bara hok merah2 nyala..baru la letak air ke..puyuk ke..tp tu dulu..
skrg..zaman dh berubah, pulas je ngn otot pergelangan tgn..maka terhasil la api di dapur gas..dua2 ni amat2 la berbeza..

orang dulu2..hantaran 2,3 ratus je tp semua lauk tau masak..
orang skrang ni lak..hantaran BERIBU-RIBU tapi kadang2 leh masak 2,3 lauk je..
tidak la semua..tp kebanyakannya drpadanya..xgitu?...kan?..kan?..
lg la plak skrg nie..kalau gi kt hotel2..lelaki lbh ramai dlm bidang masakan berbnding pompuan..maka xsalah dh la..kan lelaki ni kena sediakan nafkah makanan pada si isteri..hehehe..abis dh mukadimmah..sbnrnya xtau nk mulakan cm mana..sbb tu citer bukan2 kt atas tu..main point dier..cuma nk letak gmbor2 yg berkait ngn masak je.. pic sarapan pagi...ngn sarapan yang tak pagi..tu je..




** yang atas tu lauk ketam..yg bawah ni ikan salmon mentah mkn ngn roti..

p/s : Memasak lah kamu sblm kamu ku masakkan..

Khamis, 16 Julai 2009

St Ives's Story...

Tanpa rasa malu dan segan...nok citer la skit ttg St. Ives sbb dh tajuk posting kali ni cenggitu...st. ives ni sebuah daerah tepi laut..terkenal sbg salah sebuah perkampungan nelayan yg ramai pelancong mari ke cni, kat cni leh makan sotong kurita dan sotong yg tidak kurita, udang dan mcm2 lg masakan laut..abis dh cerita...

Perkara yg penting nk criter pasal tmpt2 yg pernah la pergi kt cni..khususnya st. Ives..sbb tmpt kita pun ada byk perkmpungan2 nelayan..cara diorg promote tourist utk pergi ke sana..puas hati promotion diorg..xmcm kita.. kita ni kdg2 cam sekerat jalan je.. seme pihak terlibat..kalau kita gi kt hotel2 ke, umah2 penginapan smntara ke..banyaakkk sgt diorg wat pamplet ke apa ntah yg biasa org wat tue..pnuh dgn info2 pasal tmpt2 plncongan...kiranya xbermasalah la..masyarakat kt cni pun mainkan peranan jgk..jg kebersihan..xsombong ngn kerenah plncong..apa2 pun..st. ives ni leh tahan jgk..alhamdulillah dpt jejak kaki ke sana..sbb payah nk gi tmpt2 yg duk tepi laut nie memandangkan tumpang umah abg yg duk tgh2 peta UK ni..tu pun sbb dibawak bercuti ke sana..begitu la ceriternya....



p/s : Saint ni gelaran yg diberikan pada paderi2...hrp maklum..cthnyerr..cari sndirik la..bnyak gilerr atas muka bumi nie..

Selasa, 14 Julai 2009

Fatin Alya and Muhammad Farhan


Assalamualaikum..cuma nak post something yang cute..tentang seorg anak sdara yang dah 3 bulan lebih sikit lahir ke dunia...baby boy...it's so cutee (ni kakak kepada muhammad Farhan suh tulis ; Fatin Alya, berumur 5 thun)


ni pic muhammad Farhan time baru je lahir dulu....





Ahad, 12 Julai 2009

Batu Henge milik siapa?


Gambor kt atas tu geng2 yg belajar sejarah ckp..org2 dulu wat tmpt pemujaan..xtau la pemujaan matahari ke atau apa..wallahua'alam..tp kita sbg org Islam pergi ke sana hanya sekadar melihat keadaan sekeliling tu je..utk amik pengiktibaran..mana la tau kan..geng2 sejarah ni ckp mcm2..ntah2 org2 dulu tu wat tmpt 'pelepas hajat je'@ public toilet... walau apa pun yg geng2 sejarah ni akan cakap..atau sape2 je yg nk ckp..ucapan alhamdulillah di ucapkan sbb berpeluang mencemarkan diri pergi ke sana..
sbnrnya xberapa elok utk kita pergi ke tmpt2 cmtu..sbb tmpt2 pemujaan dan yg lebih2 kurg cmtu, lbh dekat nak kena bencana..jadi bg sape2 yg pergi ke kwsn2 yg sedemikian (kesan2 sejarah pemujaan cam piramid, stonehenge dll) sentiasa lah jaga niat semoga diniatkan utk melihat keindahan ciptaan Allah..










nie antara gambor2 yang diamik kt sana..lbh byk amik gmbar atas padang daripada amik gmbor batu tu..ntah la..tgk cam biasa je..banyak lg batu2 yg berusia 1000 thn..3000thn..tp xla termasyhur cam stonehenge nie..xtau la knape..geng2 sejarah ni pilih kasih kot..dh la nok gi tgk batu nie pun kena bayorr..huhu..ingtkan percuma je.. salah satu keajaiban dunia katanya pihak United Nation...ajaibnyerr..hahahampehh...

Sabtu, 11 Julai 2009

Sesuatu yang Tertangguh Dahulu..

Assalamualaikum dan salam sejahtera kpada seme yang membaca..

Firman Allah yang membawa makna :

"Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih."

Diberi peluang oleh Allah s.w.t. untuk diluaskan lagi pengalaman berhadapan dengan berbagai2 ragam kehidupan manusia merupakan satu pengalaman yang amat2 disyukuri..
Semoga setiap perjalanan yg telah dan bakal mendatang memberikan lebih kefahaman dan kemudahan utk mematangkan lagi sesuatu yg sepatutnya telah matang...

kali ni,nk bawak satu citer dari negara asing..kita mula dari cni deh..Budaya saling bertolak ansur dan hormat mghormati semakin hari semakin hilang dari kalangan masyarakat Malaysia, lbh2 lagi bila berada atas jalan raya..menjadi kebiasaan kebanyakan makhluk bernama manusia, lbh bangga bila dapt wat sesuatu yg berlawanan daripada peraturan yg ada..tp hari ni nk sempitkan skop posting nie..nk citer cuma adab atas jalan raya (bg yg berkenderaan)...

Malaysia, kebanyakan rakyatnya Islam, tapi adab semasa di atas jalan raya semakin hari semakin berkurang...di negara omputih cam UK ngn Europe..mereka lebih berhemah dan bertolak ansur..kt cni memang confirm lah dpt laluan kalau nk masuk jalan besar dr simpang ke atau apa2 junction la..pastu yg best skali tgk..bila kt atas highway, ada je papan tnda bgtau suruh pndu 50mph, 40mph, atau apa2 la..diorg ni otomatik dr yg bawak 200 ke, bawak 120 ke..akan slowkan knderaan masing2 n bawak ikut apa yg tertulis kt papan tnda tu..pastu budaya angkat tangan time nk berterima kasih..walaupun perkara ni nmpak cam kecik je..tp bila seme org bersikap cmnie..mmg suka giler la duk mandu atas jalan raya kt cni..aman je rasa..xde rasa menyampah pada sape2..atau nk nyumpah sape2..

semoga secebis pengalaman ni dpt dibawak masuk dlm budaya masyarakat Malaysia smula..semoga yang memesan dan terpesan akan terus je bersikap lebih berhemah, bersyukur sbb masih dpt berkgsi walaupun sekadar info kecil-kecilan..

lagi satu, dalam hal peraturan jalan raya diorg jujur..yg mana tmpt yg ada terpasang speed trap..mmg diorg akan bgtau..besar sgt2 simbol yg bgtau ada camera..
diorg lebih bersikap mencegah...berbanding di Malaysia, bersikap mencari salah pengguna jalan raya..bukan nak menangkan negara lain, cumanya saman2 yg ada di Malaysia dijadikan sebagai satu sumber pendapatan yg kurg sihat..jadi xmustahil lah pihak2 yg berkaitan jalan raya di Malaysia kurg disukai ramai...


haa..pastu nk letok gmbor2 yang xberkaitan ngn yang atas tu..dulu 3hb Julai ada gi kawasan park..nama dier Queen's park..tp xsempat nk letak dlm blog..saksikan lah...




Amacam..sihat tak nmpak badan dlm pic nie???


beberapa remaja omputih sedang berusaha mengorat si dia di situ..huhu..hehehehe..


maka tersenyum sumbing lah si dia terpinga2 tnpa mengetahui dirinya di amik gmbarkan..oleh abangnyerr sndiri..

Khamis, 2 Julai 2009

Petik Straw.....


xde apa sgt yg nak diceriterkan..semenya dh sebut sblm2 ni dlm blog sape2 je..
antara pengalaman yg leh dpt cni..pengalaman petik buah strawberi ke..atau apa2 je buah yg jenis bunyi berry2 kt blkg dier..cam blueberri...blackkaren..dan beri-beri..hehehe..

seme buah yg dipetik..akan ditimbangkan dulu..pastu kita pun tnpa rasa segan2..bayarlah hasil tgkapan petik-petikan kiter tadi tu..maka habis lah sudah wang dibelanjakan ke arah hal tersebut..xde apa pun yg menarik..kita petik..kita gi timbang..pastu kita bayar..lps tu bawak balik umah..pastu mkn la smpai abis..pastu kalau rasa nak lagi..gi petik smula..gi timbang smula..gi bayar smula..gi bawak balik smula..pastu gi mkn smula..pastu kalau nk lagi..gi petik smula..(ulang ayat tadi sampai rasa xnak makn n petik dh ye)....






Ni Memetik sambil bergambar...ni gmbor abg sulong ngn anak dier..@ anak sdara pok mat..



Rabu, 1 Julai 2009

Don't try this dalam umah atau luar umah..bahaya...

video


Time ni waktu musim buah 2003..bertempat kat belakang umah je..sambil2 potong dahan2 pokok ngn bersih2kan smpah sarap yg ada..tiba2 lak dtg mood nk main meriam besi nie..abg ngah yang wat meriam ni, waktu tu dier duk ILP Gebeng..dier gi welding besi2 smpai jadi cam meriam.ok gak..lbh selamat dari meriam buluh..

tapi dlm vid nie..jgn tiru lah..sbb abis bulu betis kaki sebelah kiri hangus kena api..nasb baik tumbuh smula..dan maaf la sound dalam ni xberp nk kuat@derah..
tp mmg berdesing telinga la jgk meriam ni...

p/s skali lagi : Don't Try This At Home..Very Dangerouss Maa..abis ilang bulu kaki I..huhu..

Tanjung Seri Catering....

wah wah wah..tadi belek2 dlm hard disk lama hok abg sulong simpan..last2 jumpa lah beberp keping pic yg xberapa nk lama jgk...disebabkan utk nak wat sbg kenang-kenangan, hahaha...smbil2 promote tanjung seri catering nie...maka dipersembahkan...gmbor2 bersahaja kami dan juga kambing..pic ni di amik time pihak kami (Tanjung Seri Catering) wat catering la kan..utk aktiviti POD Family Gathering..ngn OGT Family Day..enjoy it..









Terima Kasih kerana mengscroll smpai cni..truskan kescrollan anda utk tgk post yg lepas2..





Syukran to my Bro Azlan Khalil dan Keluarga...


Tak banyak yang nak diceritakan kt sini.. Kedatangan ke sini pun atas undangan abg yang berada kt Loughborough, UK.. jadi dgn xsengajanyerr...datang lah perasaan suka dan galok utk mari.. alhamdulillah proses nak mari cni pun berjalan agak lancar...ada skit2 je masalah..

kt airport mesir...kt sana je la masalah yang xlogik skali berlaku..ada ke patut dier ckp pasport yg dibawak sekali ni pasport palsu...sedih2..4 tahun belajar kt mesir...tp leh diorg (pegawai2 imigresen mesir yang xberapa nak shaghol) ckp pasport tu pasport palsu...tau la muka ni xbrp nak hensem..tp xbaik la wat fitnah cmtu..huhu..pastu kt airport2 lain xde masalah...cuma bila smpai kt birmingham, pegawai dier mengutarakan beberp soalan..lebih kurang xberapa lbih bunyinyerr seiras-iras cam gini :

1) mun mari cni wat mende?
2) sape suh mun mari cni?
3) ada bowok pitih banyok maner?
4) mun nak mari cni..nanti mun nk bayar jual beli mun ngn apa?
5) ada bawak surat sokongan mana2 pihak tak?

gitu la yg dity...mujur la ada bawak jgk surat sokongan...mmg dier akan check kaw kaw punyerr..
walaupun berbekalkan alasan pertalian darah n nak visit...masih blum ckup utk masuk ke sana..sbb skrg ni pun makin tegas skrg penguatkuasaan dier... ...tp alhamdulillah dipermudahkan segalanya olehNya...insyaAllah ada banyak perkara2 baru yang ditemui kt cni...konsep kehidupan org cni pun..diorg lbh menghayati agama Islam walaupun kebanyakan yang mengamalkannya bukan la muslim..cara idup diorg pun rilekkk je nmpak..lebih berperaturan berbanding Mesir...huhu..cam bumi ngn langit beza dier..pic sebelah ni anak sdara sorg lg..Muhammad Farhan nama dier..ngn ayah dier..