Isnin, 25 Mei 2009

Exam di Mesir (Damanhur)

Perjalanan dari rumah ke kuliah, jika berjalan kaki mengambil masa lebih kurg 40 minit one way... tp kalau naik teksi dgn kadar tambang LE2 (dulu LE1 je) rasanya xsampai 10 minit.. kalau jalan kaki..kena lalu ikut tepi sawah, lintas landasan keretapi..naik teksi lak..semestinya on the road.. Biasanya sejam sebelum pepriksaan bermula, dh strt bergerak dah gi kuliah..bukan apa..just utk persediaan sebab umah pun bukannya dekat sgt ngn kuliah..ada jgak di kalangan pelajar2 mesia yang menyewa rumah di kawasan berhampiran dengan kuliah tapi penyewaan agak terhad sbb xseme arab ada menyediakan umah sewa..time ni nanti, leh la nampak keramaian pelajar2 kuliah sbbnyerr ramai di kalangan pljar arab yang tinggal luar dari daerah ni akan sampai lebih awal ke sini..

Di sini, penulis xnak citer pnjang sgt la...leh la tgk sendiri suasana dalam dewan peperiksaan kt cni..ni kebetulan ada pic org arab je..biasanya pljar mesia atau lebih dikenali 'wafidin malizi' ditempatkan dalam dewan yang lebih besar...ada rezeki, nanti penulis akan update semula pic berkenaan dgn nie..insyaAllah xjanji tp akan usaha sebaik mgkn cari pic yg sesuai..
Kebiasaannya akan ada 3 hingga 4 orang penjaga peperiksaan yang ditugaskan menjaga suasana sepanjang peperiksaan berlangsung.. Walaupun demikian, diorg yg berstatus penjaga ni lebih mudah berbual2 sesama diorg.. xkisah la kan tp masalahnya diorg ni kadang2 bising sgt2.. sampai pelajar yang sedang amik pekse lak yang tegur agar suasana tak bising.. adalah menjadi kelaziman arab, bila bercakap..suaranya leh dgr smpai ke dewan sebelah..tidak lah semua, tp sebahagian besar la.. Lagi satu, perkara yang senantiasa ada dlm mana2 pekse, pasti ada segelintir manusia menjalankan upacara tiru meniru.

Di sini, hampir kesemua sekali meja, kerusi dan juga dinding menjadi alat penting untuk memastikan maklumat tidak hilang... sehinggakan untuk menulis jawapan pada kertas disediakan, penulis terpaksa menggunakan beberapa paper lain utk dijadikan alas...disbbkan banyaknyerr lubang2 torehan berbentuk tulisan yg wujud di setiap inci permukaan meja.. Di sebelah ini pula, pic diambil setelah selesai peperiksaan yang berlangsung.. biasanya dalam lingkungan 2 jam atau 3 jam bagi satu subjek...bittaufik wannajah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan